Nápoje, ktoré priaznivo ovplyvňujú mozgovú činnosť

Mnoho ľudí hľadá jednoduché riešenia zamerané na zlepšenie pamäti, pozornosti a mozgových funkcií. Obľúbeným na trhu sa stali práve nootropiká, ktoré sú nazývané aj ako posilňovače pamäti. Sú skupinou látok, ktoré môžu zlepšiť funkciu mozgu, sústredenie, pamäť a znížiť únavu.

Dnes máme k dispozícii mnoho nootropických doplnkov, ktoré si viete ľahko zaobstarať. Avšak aj naša zázračná príroda ponúka určité potraviny a nápoje, ktoré sú bohatým zdrojom nootropík. Výskumy ukazujú, že konzumácia týchto potravín a nápojov môže chrániť pred poklesom pamäti súvisiacim so starnutím.

Aké nápoje sú teda prospešné pre zdravie mozgu?

  1. Káva

Je považovaná za najviac konzumovateľný nootropický nápoj. Vplyv na náš mozog má práve kofeín, pretože zvyšuje pozornosť a znižuje rekreačnú dobu. Jedna štúdia ukazuje, že kofeín môže zlepšiť pozornosť a pamäť v dávkach 40-300mg, čo je asi 0,5-3 šálky (120-720ml) kávy. Avšak neodporúča sa konzumovať viac ako 400mg denne, čo predstavuje asi 4 šálky (945ml) kávy.

  1. Zelený čaj

Zelený čaj obsahuje nootropické zlúčeniny- epigalokatechín-3-galát a L-theanín, kroré môžu podporovať pozornosť a pamäť.

  1. Kombucha

Zvyčajne sa pripravuje zo zeleného alebo čierneho čaju. Nápoj obsahuje probiotiká, ktoré sú prospešné pre zdravie našich čriev. Zdravé črevá môžu podporiť funkciu mozgu, prostredníctvom obojsmernej komunikácie medzi črevom a mozgom. Preto musia byť v súlade.

  1. Pomarančová šťava

Pomarančová šťava je bohatá na vitamín C, ktorý môže mať nootropické účinky. Je dokázané, že pacienti s vyššou hladinou vitamínu C v krvi alebo vyšším príjmom vitamínu C, mali lepšiu pozornosť, ako pacienti s nižším príjmom vitamínu C. Avšak konzumácia pomaranča je zdravšou alternatívou, pretože obsahuje nižší obsah cukru.

  1. Čučoriedková šťava

Čučoriedky obsahujú rastlinné polyfenoly a užitočné antioxidanty, ktoré môžu mať pozitívny vplyv na mozog. Čučoriedky môžu zlepšiť pamäťové, ale i motorické vlastnosti.

  1. Kurkuma latte

Kurkuma obsahuje antioxidant kurkumín, ktorý priaznivo ovplyvňuje mozgovú činnosť.

  1. Šťava z čerstvej repy

Obsahuje dusičnany, ktoré napomáhajú rozširovať cievy a zlepšovať prietok krvi. Mozog tak môže byť lepšie okysličovaný.

  1. Bylinkové čaje

Bylinky, ktoré majú pozitívny vplyv na funkciu mozgu:

  • Šalvia
  • Ginko biloba
  • Ashwagandha
  • Ženšeň
  • Rhodiola
  1. Kefír

Ako pri kombuche, aj kefír je nápoj nabitý probiotickými látkami. Podporuje rast zdravých baktérií v čreve, čím môže pomôcť funkcii mozgu.

Tento článok vznikol vďaka spolupráci s BODY&FUTURE, ktorí Vám budú každý týždeň prinášať články o aktuálnych a zaujímavých témach z oblasti zdravia a zdravého životného štýlu.

Zistite viac na @bodyandfuture

Zdroje: healthline, pubmed

Zdroj titulnej fotografie: Photo by energepic.com from Pexels